Vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen
En waarom verplicht leren lezen en schrijven in de kleuterklas nog geen goed idee is.
Vraag je kleutertje eens wat het leukste is aan school? Laat me zeker weten wat het antwoord is!
Mijn inschatting? Negen op de tien kleuters zal antwoorden met het werkwoord “SPELEN”. En waarom? Dat is niet toevallig. Spel is alles voor kleuters. En dat is genoeg.
“Spel is het werk van het kind.” Dat wist Maria Montessori 100 jaar geleden al.
Laten we dit als opvoeders bewaken, en verdedigen. Wat verontrustend is, is dat er in veel landen (en in sommige landen zelfs in toenemende mate) kleuters worden onderwezen alsof het lagere schoolkinderen zijn. Aan tafels, met stoelen, leren lezen en schrijven op het moment dat de leerkracht dat wilt.
Maar… kleuters zijn hier helemaal niet klaar voor! Meer nog, het schaadt hen.
Laat hen dus aub spelen tot ze zes zijn! En hopelijk nadien ook nog…
Waarom is spel genoeg?
Wat is er aan de hand?
Het verontrustende artikel
Kan je hier lezen. Toegegeven… We kunnen de United States niet 100% vergelijken met de verschillende landen in Europa. Maar doordat ik veel nationaliteiten zie passeren, merk ik wel grote verschillen op in Europa. Je hebt landen die vol vertrouwen de speelse aanpak hanteren en landen waar er academisch wordt gewerkt en kinderen elke dag worden verplicht oefeningen te maken.
Waarom? Het antwoord is waarschijnlijk voor elk land anders, maar ik zie een gebrek aan vertrouwen en kennis als een grote mogelijkheid. Een gebrek aan echte kennis van de moderne neurowetenschap over kleuters bij de algemene leraar.
De taak van de opvoeders?
Vrij spel en uren aan een stuk spelen, zeker onder de zes jaar. Dat is de boodschap.
Montessori en leren lezen en tellen
100 jaar geleden ontdekte Maria al dat je een peuter en kleuter zijn of haar natuurlijke ontwikkeling niet moet verstoren. Laat een kind een kind zijn en heb vertrouwen. Maria Montessori begreep dat je een kleuter niet kan forceren te leren lezen en schrijven. Je kan wel materialen presenteren die de handen en vingers er toe aanzetten om fijne motoriek te stimuleren, om op een speelse manier te tellen.
Er zijn ontelbare leeropportuniteiten via spel. Dat is het voorbereidend werk voor latere academische verfijning.
Sorry not sorry Catalonië
Wat betreft de “Absorberende Geest”, dat is de leeftijd van de kleuters tot zes jaar, zit Duitsland alvast een pak dichterbij de waarheid dan pakweg de gemiddelde publieke school in Catalonië op dit moment.
“Pre academic learning” lijkt hier helaas nog al te populair en zorgt zelfs voor stress bij ouders die het speelser aanpakken en waarbij hun kleuter dus achterop hinkt (de wereld op zijn kop inderdaad). “Mijn dochter van 5 kan nog geen woorden schrijven en de rest van haar klas wel. Nu zit ze achter. Ik weet niet wat ik moet doen” Ze is 5, komaan! Haar werk is spelen. Zoals we lezen in het artikel, is het op lange termijn en academisch ook nog eens schadelijk.
Zodra de leraar begrijpt dat kind mysterieuze krachten heeft, en dat die zich spontaan openbaren door de activiteiten van het kind, zal de leraar zijn houding veranderen… En niet langer die van een superieur tegenover een inferieur; want hij zal beseffen dat hier een schat is die voordelen zal opleveren. De mensheid heeft dringend behoefte aan dit nieuwe type opvoeders.” Maria Montessori