Ik krijg er kippevel van. Deze week stond op onze thuisonderwijs agenda “het weer”.

Laat dit net de week zijn van de enorme wateroverlast in België, Nederland en Duitsland. Waar we ons oprecht mogen triest over voelen, en compassie en medeleven hebben voor de slachtoffers.

kunst klimaatverandering

Het weer is iets waar we thuis bewust willen bij stilstaan.

Terwijl ik deze blogpost uittyp, komt dan ook nog eens dit liedje op de playlist :

Attitude

Geloof in je kinderen en in jezelf. Laten we als ouders en als gezin actie ondernemen en ons bewust worden van het weer. Door eerst ons eigen gedrag thuis, onze attitude en onze verbinding met de planeet en de generaties na ons in vraag te stellen.

Hoe vertel je je kinderen meer over de klimaatverandering?

Het weer is een cruciaal element voor de evolutie van de mens. We zijn er sinds ons bestaan mee verbonden. Het bepaalt hoe we ons kleden, voelen, waar we wonen etc.

We hebben als mens weerstations, thermometers, weersatellieten, barografen uitgevonden om de luchtdruk te bestuderen.

De onderste laag van de atmosfeer in de ruimte (een dikke laag van gassen) bepaalt ons weer. Het is voortdurend in beweging door de evolutie van de planeet, de seizoenen en de menselijke activiteit. Daarom hebben we soms stormen, orkanen en warme zomerdagen.

Onheil

Het klimaat is een onderwerp waar we onze kinderen en hun absorberende geesten bewust van willen maken. Zonder hen te willen deprimeren, willen we wel de waarheid vertellen. Als we onze kinderen engageren, willen ze waarschijnlijk maar wat graag de juiste keuzes maken.

Je kind zal sowieso veel vragen hebben bij wat er de afgelopen dagen is gebeurd. Onze attitude is : onze kinderen zijn de leiders van morgen. Laten we ze van jongs af aan opvoeden met een bewust respect voor de planeet en het geloof in ons kunnen om slimme en duurzame oplossingen te bedenken.

De survival of the fittest is uiteindelijk de overleving van degene die zich het best aanpast aan de veranderende omstandigheden. Onze kinderen zijn onze toekomstige CEO’s, politici, en als het van ons afhangt, kiezen zij al van jongs af aan voor duurzame oplossingen om onze klimaatverandering de baas te kunnen.

Legende (of niet)

15 juli is St. Swithin’s Day. Saint Swinthin was een Engelse bisschop in de negende eeuw. Hij stond bekend om zijn bescheidenheid en gulheid.
Hij wilde niet in de kathedraal begraven worden maar buiten de kathedraal. Veel later werd de kathedraal herbouwd en werd geprobeerd om zijn stoffelijk overschot naar een speciaal heiligdom in de kathedraal. De verhuizing werd vertraagd door een
zware regenbui. Men gelooft dat als het regent op St. Swithins dag, het ook zal regenen de volgende veertig dagen. Echter, als het op Sint-Swithin’s dag droog is, dan komen de komende veertig dagen wel goed.

1. Kijk naar de wolken samen

Een ideale vakantie-activiteit. Tijd hebben om samen in de tuin buiten of vanachter het raam wolken soorten te ontdekken, wolkenvormen te omschrijven, en ze te tekenen of gewoon al liggend te omschrijven.

wolkentypes

Met Pau doen we dit nu een tijdje.

het weer voor kinderen

De eerste wolken die hij zag waren altijd “een Race Auto, Mama”… Maar intussen zijn we 14 maanden verder en is hij creatief en spontaan geworden in het wolken spotten. Ik geniet er echt zelf van, neerliggen in het gras en enkel naar de wolken kijken… Zalig.

Drie soorten wolken

De vorming van wolkentypes hangt af van verschillende
factoren, waaronder de hoeveelheid waterdamp en deeltjes in de lucht, de hoogte van de wolken en luchtbeweging.

Er zijn drie wolkencategoriëen, maar wolken kunnen nog verder worden ingedeeld in een tiental soorten.

  1. Vederwolken
    Hoge, piekerige, witte en gevederde cirruswolken zijn gemaakt van ijskristallen. Ze wijzen op mooi weer.
  2. Stapelwolken
    Gezwollen, opgestapelde wolken, met vlakke bodems. Meestal duidt dit op mooi weer, maar als deze hoog staan kunnen ze regen en onweersbuien brengen.
  3. Stratuswolken
    Lage, gelaagde wolken die wijzen op regen, sneeuw of bewolkt weer.

2. Leg het fenomeen wolken uit

De wolken die we aan de hemel zien, bevatten veel kleine druppeltjes water of, als het koud genoeg is, ijskristallen. De kleine druppels komen samen om grotere druppels te maken en zo wolken te vormen.

Hoe ontstaan ​​wolken?

Wolken maken deel uit van de waterkringloop. Warmte van de zon veroorzaakt water dat zich heeft verzameld in oceanen en rivieren. Vijvers en plassen verdampen; om van vloeibaar water in waterdamp (gas) te veranderen.

Het warme water damp stijgt op en komt in aanraking met koelere lucht. Uiteindelijk bereikt de lucht een temperatuur bekend als ‘dauwpunt’. Dit is de temperatuur waarbij de lucht niet meer alle waterdamp kan vasthouden. De damp moet terug condenseren tot vloeibare waterdruppels.

De druppels kleven aan deeltjes in de atmosfeer, zoals stof en zout.

Wanneer veel druppeltjes komen samen, vormen ze de wolk. Het laatste deel van de watercyclus is neerslag. Wanneer de waterdruppels zich hebben verenigd en groot genoeg zijn geworden, vallen ze op de grond als regen, of ijzel, sneeuw of hagel. Zo gaat de cyclus verder.

Waarom zijn wolken wit?

Licht van de zon is gemaakt van alle kleuren van de regenboog. Wanneer de verschillende kleuren licht de waterdruppels raken, waaruit de wolk bestaat, wordt het licht gereflecteerd in veel richtingen. Dat vormt zo samen wit licht.
Als we grijze wolken zien, komt dit omdat de wolk dichter is en dus minder
licht erin kan doordringen, waardoor een grijze schaduw ontstaat.

Waarom is de lucht blauw?

Zonlicht bestaat dus uit alle kleuren van de regenboog. Het licht van de
zon reist in golven, elke kleur heeft zijn eigen golflengte. Als het zonlicht de
aarde bereikt, wordt het verstrooid door de vele deeltjes in de lucht.

Het blauwe licht is veel meer dan de andere kleuren aanwezig, omdat het kortere golven heeft. Dit is de reden waarom we de lucht zien als blauw zijn.

3. Maak een natuurwandeling

Maak deze week een ‘weerwandeling’ met je kind. Maak je kind bewust van de weersveranderingen die er zijn in het land en op de hele planeet. Het heeft geen zin om een slachtofferrol in te nemen. We observeren, accepteren en dagen onszelf uit om thuis bewust om te gaan met het klimaat.

Bespreek wat je thuis kan doen samen en elke dag om het klimaat en haar slachtoffers te helpen. Je blijft als ouder het rolmodel voor je kinderen, dus sta ook even stil bij jouw eigen patronen en valkuilen.

Jouw eigen gezin bewust maken van de klimaatcrisis is een heel belangrijk proces van bewust opvoeden. Het leven is geen sprookje, en we hebben de burgerzin hard nodig om dit aan te kunnen. Sowieso zal je als je hier op een goeie manier mee omgaat, impact hebben op jouw omgeving.

4. Omschrijf de impact van het klimaat

Het weer kan heel aangenaam en ook onaangenaam zijn. Overloop wat het weer doet met de mensen op alle continenten (elk jaar meer klimaatvluchtelingen), dieren, planten, landen, huizen etc.

Maak een tekening, creëer wolken met watten, vorm een kartondoos om tot een watercyclus (zoals hierboven omschreven), maak een toneel thuis over wat er deze week met het Belgisch weer is gebeurd.

5. Lees een boek

The Waterhole is een prachtig, eenvoudig boek over het tekort aan water. We lazen dit al voor Pau toen hij drie was en hij vindt het nog altijd fijn.

6. Bekijk dit aangepast kunstwerk van WWF

velazquez kunst
Het origineel

Felipe IV van de kunstenaar Diego Vélazquez, omgezet naar vandaag in een campagne van WWF.

kunst klimaatverandering
Hoe passen wij ons aan aan het veranderende weer?

7. Creativiteit

We hebben innovatieve en creatieve kinderen nodig die met ideëen komen. Ben je zelf ook graag creatief bezig? Maak je eigen gedicht over het weer, maak een nieuwe constructie voor de wateroverlast, een schuiloord, laat je kind een verhaal schrijven of richt je eigen natuurgroep op in je dichte omgeving.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.